PPL-A Flygcertifikat

Att skaffa flygcertifikat

Flower

Framtiden?

Nu är det ju lite tidigt att sia om vad som kommer att hända, första steget blir ju ett vanligt VFR PPL-A. Drömmen är att få fortsätta mot FI (Flight Instructor) vilket tyvärr kräver åtminstone CPL-teori. En CPL-teori kommer kosta en hutlös summa pengar som inte kommer betala igen sig, så man borde nog sikta in sig på ett helt CPL-cert vilket då också kräver ett praktiskt flygprov. Innan man ens kan påbörja CPL krävs det ca. 150 timmar till i luften, utöver PPL, vilket också kommer kosta en hel del, speciellt när bränsleskatten kommer i augusti (tror jag). Men ska man sikta in sig på ett helt CPL så är ett ATPL cert bara marginellt dyrare, och väger tyngre så man kanske skulle satsa på det istället.

Vad landar allt detta på?

Priserna för CPL-teori ink. kursmaterial kostar i dagsläget 35000kr medan ATPL-teori kostar 45000kr. I den här prisklassen så är det nog dumt att snåla, för skulle världen glida iväg ifrån datorer och mot flyg så verkar det inte finnas någon bridgekurs mellan dessa två, så då blir det 35000+45000, istället för att lägga ut 10000 extra nu, som man kanske aldrig använder. Men om man sedan tänker på att ATPL betyder mer kunskap och att kunskap sällan skadar så kanske det kan vara värt det ändå.

FI då?

När man väl har pungat ut 45000kr på ATPL-teori (sedan tillkommer ju praktik också!) är det dags för FI utbildningen. Då kommer det genast trilla iväg 85000kr till, som tack och lov involverar praktik (fast inte flygprov eller läromedel, då tillkommer 1500kr). Vad blir då räddningen? Jo, både FI och ATPL brukar vara CSN berättigande, men det täcker inte ens kursen, sedan ska man ha råd att lova också. Vad landar hela kalaset på? Antagligen kommer det rulla iväg mellan 200000 och 300000, om inte mer… Och sedan är det ju oklart vad bränsleskatten gör för kostnaden också…

Vad kan man få igen?

Utöver att få flyga kommersiellt får man även hjälpa andra människor upp i luften, för att de en dag ska få flyga själv (dock får man inte göra alla moment när man är ny-exad FI). Att tjäna in sina 300000 på att vara flyglärare är nog bara att glömma, speciellt om man ska göra det på fritiden och för eget intresse bara. Räknar man på ett arvode på 300kr/h lär det inte vara mer än en hundralapp som trillar in i fickan när alla skatter och avgifter är betalade, 300000kr/100krph* = 3000h. Ett PPL-A cert kräver minst 45 timmars flygning innan man får göra en uppflygning (men det är inte alla delar man får vara med på när man är nyexaminerad, men om vi bortser ifrån det). 3000/45 = 66,67 elever. Räknar man in att alla delar inte får göras på en gång så kan vi tänka oss 3000h/40h = 75 elever. Räknar man vidare på att i snitt skola 3 elever om året tar det 25 år att få tillbaka summan.

Är det lönsamt?

Antagligen inte. Men det är inte lönsamt att sova häller, och alla gör det ändå. Jag tror nog att man inte ska bli instruktör om man inte brinner för det, eller har andra perversa läggningar som gynnas av luftakrobatik. Men jag har ändå som mål att kasta upp andra i luften, i dagsläget. Vem vet hur det ser ut om 5 år =)

Så här går tankarna i dagsläget, men det kan ändras snabbt… Så det kommer kanske fler inlägg som är lika röriga som denna. Funderar också på om man skulle försöka sammanställa vad allt kostar, steg för steg, i dagsläget… men inte idag, nu ska jag spela Dark Cloud på PS2, dricka mig fet på cola och gosa med Jessica, ”puss å kram” =D

*krph är min nya mängd som står för kronor i timmen

Comments are closed.