PPL-A Flygcertifikat

Att skaffa flygcertifikat

Flower

Radio kring Johannisberg

Johannisberg

Johannisberg

Har fått en fusklapp på radion kring Johannisberg av min instruktör. Igentligen är det ju inte så svårt, men är man väl sitter där och är lite smånervös är det inte jättelätt heller, så jag tänkte trycka ihop pratet med kartan. Börjar bli dags snart för att få göra hela trafikvar sa läraren sist vi pratades vid också, kanske skulle försöka utföra en ”torrflygning” framför datorn med text någon gång.

I dialogerna så är det SE-KML (Sigurd-Erik-Kalle-Martin-Ludvig) som har lämnat in en färdplan för att flyga väst på 2000 fot.

På vägen tillbaka kommer SE-KMI att ligga i varvet för studs och gå.

Start från Johannisberg

Före taxning (1) – Johannisbergs radio

Johannisbergs radio, SE-KML, På plattan, taxar ut till väntplats

Vid väntplatsen (2) – Västeråstornet

Västerås tornet, SE-KML

SE-KML, Västerås tornet

SE-KML, På Johannisberg, redo enligt lokal färdplan1

S-ML, klart att lämna västerut 2000 fot eller lägre, QNH 1007, transponder 0523

Klart att lämna västerut 2000 fot eller lägre, QNH 1007, Transponder 0523, S-ML

S-ML, Kontakta Johannisbergs radio, återkom tvärs Dingtuna

Kontaktar Johannisbergs radio, återkommer tvärs Dingtuna, S-ML

Vid väntplatsen (2) – Johannisbergs radio

Johannisbergs radio, SE-KML, Ställer upp bana 23, Avser lämna västerut 2000 fot

Efter uppställning (lineup), bana 23 (3) – Johannisbergs radio

Johannisbergs radio, SE-KML, Startar bana 23

Strax Dingtuna – Johannisbergs radio

Johannisbergs radio, SE-KML, Lämnar för Västerås tornet

Tvärs Dingtuna – Västerås tornet

Västerås tornet, SE-KML, Tvärs Dingtuna, 2000 fot

S-ML, Det är uppfattat, Ingen rapporterad trafik i området, Klart att lämna kanalen

Uppfattat, S-ML

Påväg in mot Johannisberg

Före Dingtuna, 1500 fot – Västerås tornet

Västerås tornet, SE-KML

SE-KML, Västerås tornet

SE-KML, Närmar mig Dingtuna, 1500 fot, Avser full stop landning på Johannisberg

S-ML, Klar in mot Johannisberg, 1500 fot eller lägre, QNH 1008

Klart in mot Johannisberg, 1500 fot eller lägre, QNH 1008, S-ML

S-ML, Det finns en PA28 i trafikvaret på Johannisberg, Kontakta Johannisbergs radio, Återkom på marken

Uppfattat, Kontaktar Johannisbergs radio, Återkommer på marken, S-ML

Direkt efter – Johannisbergs radio

Johannisbergs radio, SE-KML, Dingtuna 1500 fot, Avser landa på Johannisberg, Bana och trafik efterfrågas

Johannisbergs radio, SE-KMI, Ligger på medvinden bana 23, Avser studs och gå

Johannisbergs radio, SE-KML, Avser att ansluta medivinden bana 23

I varvet, på medvinden – Johannisbergs radio

Johannisbergs radio, SE-KML, Medvinden bana 23

Johannisbergs radio, SE-KMI, Bas bana 23

I varvet, svänger till bas – Johannisbergs radio

Johannisbergs radio, SE-KML, Bas bana 23

Har landat och lämnat banan (2) – Johannisbergs radio

Johannisbergs radio, SE-KML Har lämnat banan

Har landat och lämnat banan (2) – Västerås tornet

Västerås tornet, S-ML, Landat på Johannisberg

S-ML, Uppfattat, Avslutar din lokala färdplan 43

Uppfattat, S-ML

Har landat och lämnat banan (2) – Västerås tornet

Johannisbergs radio, SE-KML, Taxar in till plattan

Sammanfattning

Vet inte ifall detta hjälper någon, men det hjälper i alla fall mig att skriva ner det + att det är en massa innehåll till bloggen ;)

Fotnot 1, Skulle även kunna lämna in en färdplan över radio, för skolflyg skulle det låta

SE-KML, På Johannisberg, Skolflyg, 2 personer ombord, Avser lämna västerut, 2000 fot

2 Responses to “Radio kring Johannisberg”

  1. september 12th, 2010 at 00:24

    Jack Sabri Shasho says:

    Hej .
    hehe lång men bra radio kommunikation . man förstår exakt vart du ska o vad du ska göra.

    Kanske jag får nytta av det hoppas jag . Har ”lite” eller mycket svårt med radio faktiskt.

    Mvh: Jack

  2. september 12th, 2010 at 11:00

    Sven says:

    Äh, du ska se att det snart släpper, vi kan ”prata radio” någon kväll så ska du se att det klarnar, tipset är att tänka igenom vad du ska säga innan du trycker in sänd-knappen ;)