PPL-A Flygcertifikat

Att skaffa flygcertifikat

Flower

Långnav imorgon

Imorgon har jag min andra EK lång-nav inplanerad som denna gång ska gå från Barkarby till Norrköping, sedan vidare till Hässlö och slutligen tillbaka till Barkarby. I Norrköping är planen att göra en full-stop för att sedan göra en back-track med en ny start direkt. På Hässlö är det däremot tänkt att jag ska få ta en kortare fika innan jag tar mig hem till Barkarby.

Vädret inför imorgon är det stora problemet, det kan förekomma regn och jag vet inte hur Kicki ställer sig till det, i övrigt lät det som ett molntäcke på kring 5000 ft. Meteorologen sa dock att det antagligen inte skulle vara något problem och att åskrisken nog skulle försvinna. Utöver det så skulle det vara svaga vindar och där trode han att det skulle vara under 5 knop.

Routen är planerad som följande:

Barkarby – Norrköping

  • Barkarby
  • Stäksön (5 min)
  • COR (16 NM, TT 214)
  • TRS (19 NM, TT 178 (R176))
  • Risö (16 NM, TT 206 (R202))
  • Kopparbo (23 NM, TT 264)
  • Norrköping (5 min, TT 247)

Norrköping – Hässlö

  • Norrköping
  • Svaringe (5 min, TT 310)
  • Finspong (9 NM, TT 289)
  • Brevens bruks K:a (19 NM, TT 342)
  • PELIT (12 NM, TT 015)
  • TORVA (20 NM, TT 051)
  • Vikhus (9 NM, TT 059)
  • Hässlö (5 min)

Hässlö – Barkarby

  • Hässlö
  • Golfbanan (5 min)
  • LNA (18 NM, TT 091)
  • Stäksön (13 NM, TT 104)
  • Barkarby (5 min)

Räknat på 80 KIAS GS (åt alla håll, d.v.s. alltid 20kt motvind åt alla håll) kommer första sträckan ta ca 65 minuter, sträcka två kommer ta ca 62 minuter och vägen hem till Barkarby kommer ta ca 33 minuter.

Bana 01/19 på Hässlö är bara öppen två timmar på morgonen, mitt på dagen (då jag tänkte komma dit) och på kvällen, annars håller dom på med arbete på den, så skulle jag bli jättesen så kanske jag inte kan komma ner på Hässlö, lika så måste jag hålla koll på klockan när jag fikar =P. Ska ringa Hässlö och kolla så dom har öppet imorgon också… man vet ju aldrig…

En hint till andra: Tiderna i NOTAM är ju så klart UTC, jag ringde och kollade att stråket var öppet när hon sa att banan var öppen då jag tänkte trilla in, -DOH!-… 12-14 stog det ju,,, UTC…. a-ja, det ska jag inte tabba mig på nästa gång, men det var ändå PPR för att få skolflyga dit stog det…

När jag kommer hem idag är tanken att jag ska kolla på de prestandapapper jag hämtade i fredags, har inte gjort det än… =/…, och om tiden tillåter tänkte jag göra en preliminär vindräkning, stämmer den imorgon så slipper jag göra om det då och jag kan skicka in mina färdplaner på tåget.

Mitt mål med morgondagens flygning (om den blir av…) är att ha ställt in alla frekenser jag behöver innan jag blir tillsagt att byta, att vara ”före planet”…. och inte lita lika mycke på radio-nav instrumenten utan köra mer på karta och kompass (kursgyrot så klart) för sist var det väldigt bekvänt med VOR (och GPS) nästan hela vägen.

Nu håller jag tummarna för att vädret tillåter mitt äventyr, annars är det en ledig dag till spillo, fast om Jessica är hemma så är det ju inte bortkastad tid =)

2 Responses to “Långnav imorgon”

  1. augusti 4th, 2009 at 13:06

    Tommy says:

    Alltid en bra idé att vara beredd med frekvenserna.
    Då slipper man höra fel, man får ju bara en bekräftelse på att man redan har rätt frekvens beredd som standby.

    Skall bli kul att läsa och se bilderna från navrundan när den blir av!

  2. augusti 4th, 2009 at 16:30

    Sven says:

    Ska försöka fixa med filmsnuttar, vet inte om det blev några bra än,,, kan inte göra det på jobb-datorn utan får ta det när jag är hemma, kanske i helgen :P