PPL-A Flygcertifikat

Att skaffa flygcertifikat

Flower

Funderingar

Som start på tanke-avtankningen så ska jag berätta att mina planer om att bli klar före juli inte håller, tyvärr, har jag tur kanske jag kan bli klasr mot slutet av nästa månad.

Gladare tankar är dock, wow, jag har landat på Jönköping, och ännu mer, jag har gjort en studs på Skavsta… Fast bäst ifrån igår var ändå att få studsa på Johannisberg =D Hem ljuva hem :)

Det som återstår för utbildningen är

  • 6 st instrumentpass
  • 2 st EK nav (eller 1 längre)
  • Flygning med maxvikt
  • ½ pass sidvindslandningar DK
  • 2 st EK repetitions övningar
  • Utcheckning med skolchef

Mitt problem är jag jag precis skrev in min 39:e skoltimma (130 landningar) och om man ska följa passen till dess plannera längd har jag kvar 12 timmar. Igentligen är det inget problem, men det är ju billigare att flyga utan lärare :P

Tråkigt nog så har jag inga pass inbokade för denna helg fyller mamma år, nästa vecka verkar det vara ont om flygplan/lärare och nästa helg har jag jour på jobbet, vilket betyder att jag är groundad med en dator kring axeln. Bortsett ifrån ett besök till Kalmar så är det rätt fritt fram efter det, utom 13e juli då Jessica fyller år :D *grattis i förskott*… Runt vecka 30 borde Sven vara tillbaka till Barkarby (förutsatt att fältet får vara öppet fram tills dess…), och då borde det trilla in lite timmar. Sven måste i vilket fall som helst vara tillbaka före ”utcheckningen” då det antagligen är han som gör den.

Utöver flygning så måste jag göra språktesterna också, vilket jag inte alls har funderat på, kanske skulle kunna plannera in ett sådant medans det inte är så mycke flyg… måste ända plugga lite mer på radiosnacket…

Kicki pratade om att man inte får gå framför flygplan som står på plattan när vi var på Jönköping, det är något jag aldrig hört förut. Borde försöka ta reda på vart det står…

Medans jag väntar på mina egna äventyr vill jag beklaga mig över att Tommy (Min väg till att bli pilot) inte kommit upp i luften p.g.a. brist på flygplan, vilket är synd för det är en väldigt bra blogg…

Sedan undrar jag också hur det går för Olle här på Barkarby, du får skafaf en blogg eller något så jag får lite updates ^^

Känner nu att det inte blev så mycke funderingar, mest småprat,…

Från förra inlägget, om att dra i mixern istället för throtteln… Lärare säger oftast att man ska föra händerna kring instrumenten när man repeterar nödchecklistan, igår förstod jag verkligen varför. När jag hade klämt fingrarna kring den röda taggiga spaken som är mixern var det något i kroppen som skrek ”STOPP!” följt av ”THROTTELN INTE VARA TAGGIG!”, hade det inte varit för att man är på mixern varje gång man ska starta och stanna motorn, och säkerligen även när jag går igenom nödchecklistan, så hade jag nog inte märkt att det var fel reglage, nu var ju Kicki där också, men jag insåg i alla fall att det här höll på att bli fel… Och hade inte Kicki varit med så hade jag nog skjutit på flygningen så jag fått 2-3 timmars sömn mer… så här lätt är det att göra dåliga beslut :S, så nu har jag gjort mistaget så slipper kanske någon annan göra det ;)

Nu är jag strax framme i Västerås, tack för den här gången :)

Comments are closed.