PPL-A Flygcertifikat

Att skaffa flygcertifikat

Flower

SE-KEO groundad

Idag fick jag ett mail om att KEO hade blivit groundad då batteriet var slut och den inte ville ladda. Första tanken blev ”shit, tänk om jag missade att stänga av något”, sen blev jag rätt säker på att allt visst vart avstäng och jag lyckades fiska fram ett telefonnummer till han som flög den efter mig. Enligt honom så hade allt varit avstängt och den hade startat fint, men att efter kring 1,5 timmar så hade instrumenten börjat strula och sedan slocknat. Dock berättade han att han reflekterat över att amperemätaren visat lite låga utslag då han gick igenom checklistan… men men…

Har fått tag på ägaren som tror att det kanske bara är kolet som var slitet, men då bröts samtalet (sitter på tåget… tunnlar…), men ska se om jag får tag på honom igen när jag rullar in mot Västerås.

Får se vad han säger sen så jag vet om jag ska ha dåligt samvete eller inte… så jag återkommer säkerligen sen… men typiskt att det här ska hända när flygningen efter att jag kört en längre runda EK… illa, men det går som det går…

5 Responses to “SE-KEO groundad”

  1. juli 31st, 2009 at 09:42

    Mathias Hellman says:

    Hej!
    Flög SE-KEO (mörker flygning) Och allt i cockpit var som det skall är nog bara kolet som är slitet. Men som sagt det var låga värden på ampere mätaren dock så fick ja bra utslag på 2300rpm (och testa ladning med pitotheat) Kul och läsa denna blog då ja tog cert för två år sen med Sven Brejding också som lärare! Flyg säkert!

    Tailwinds
    //Mathias Hellman

  2. juli 31st, 2009 at 11:50

    Sven says:

    Tackar tackar :) skönt att höra :)

    Kul att du tittade hit och att du lämnade en kommentar, men hur hittade du hit? <- nyfiken ;) Jag och Sven (den äldre =P) kollade att lamporna fungerade när vi gick ;) Tack igen för kommentaren, kul att veta att det är några som läser :D

  3. augusti 2nd, 2009 at 13:18

    Mathias Hellman says:

    Av en ren slump sökte på flyg bloggar och då var du med när under i Bloggportalen:)

  4. augusti 3rd, 2009 at 06:02

    Tommy says:

    Skönt att det funkade under din flygning i alla fall…
    Det vore ju trist att komma ut förberedd och så startar inte maskinen…

    Nu är den klar för mer äventyr!

  5. augusti 3rd, 2009 at 08:50

    Sven says:

    Tommy: Det var påväg att bli så en gång med Kicki, flygaren innan hade glömt både Master och Strob på… men vi hittade en snäll eldsjäl som visade oss hur man startar med startkabel (jättelilla luckan med en kontakt under, som sitter straxt bakom vänster vinge på en PA-28 :P)