PPL-A Flygcertifikat

Att skaffa flygcertifikat

Flower

EK flyg till ESKN Skavsta

Äventyren fortsätter…

Idag hade jag mitt första EK pass med flygning till en annan kontrollerad flygplats, Skavsta =D

Först lite annat, hade som vanligt ett trevligt eftersnack med Sven i bilen på väg till T-Centralen (japp, har man tur får man skjuts =D). Sven tippar på att jag kommer få in kring 50 timmar i boken innan det är dags för en uppflygning, inte helt oväntat, jag har planerat med kring 55-58 i budgeten :P.

Dagens pass

Dagens pass blev en EK vända till Skavsta och tillbaka. Routen var ungefär

  • Barkarby
  • COR
  • TRS
  • Bogsta
  • Skavsta
  • Några minuters pause på platta 4
  • Lidsjon
  • DKR
  • Adelsö
  • Stäksön

Jag hade faktiskt radio-nav hjälp hela vägen utom sista biten mot Barkarby då det var lite annan trafik i närheten och jag inte lyckades få in rätt frekvens mot ARL, såg inte att jag skrivit 116,80 istället för 116,00… opps…

Det kändes att jag inte flygit så mycket på sistone. Saker tog längre tid, t.ex. ratta på radion och försöka räkna lite i luften. Bortsätt ifrån det så är jag faktiskt rätt nöjd nu, när jag fått smälta dagen lite :). Vägen ner mot Skavsta hände det inte så mycket på, mer än att det tog ett tag innan jag tyckte att det var fritt på kanalen för att starta min färdplan hos Stockholm CTR, men när det väl var gjort så gick det rätt bra, planet ville åt samma håll som jag idag… Väl borta vid Skavsta så ska man ju hitta fram till inpasseringspunkten, vilket gick rätt bra, men det var skönt att ha GPSn för att dubbelkolla att jag låg rätt… Väl borta vid Bogsta fick jag klart in till väntläge North och fick göra 1,5 varv innan jag fick klart att påbörja inflygning på höger bas bana 26. Efter en knapp minut längs min långa bas fick jag order om att göra en ”vänster 360” då det var en annan kärra på banan som inte hunnit komma iväg, så jag fick en kortare pause med utsikt över den startande kärran. Så fort den dragit iväg fick jag klart att fortsätta inflygningen och strax därefter fick jag även ”klart landa bana 26” =D. Landningen blev nog inte min bästa, men helt klart rätt bra för att vara mig :) Jag fick sedan höra av Sven att Skavsta TWR också godkänt landningen *happy* =D.

Men efter sättningen började det jobbiga, hade rätt mycke för händerna så jag lyckades inte uppfatta klareringen för taxningen riktigt så jag bad honom att upprepa men denna gång var det också lite väl mycket information på en gång för att inte ha haft ett papper till hands (och den avklarade landningen tog nog en del av skallen också…) men jag lyckades återläsa allt utom vilken platta jag skulle åka till. Då var ju Skavsta TWR jättesnälla och tyckte att jag bara behövde ta mig mot taxiväg Bertil så skulle dom guida mig resten av biten… Men vid det här laget så hade jag hunnit komma ikapp och lyckades nog framföra det till dom och att jag hade fått klart till platta 4 för dom sa inte emot och det blev ingen vägvisning =D Efter ett par minuters återhämtning var jag reda för hemresan och bad om taxi väntplatsen för motoruppkörning vilket jag fick, men jag fick ingen väg tilldelad, så jag tog det säkra kortet och frågade vilken av vägarna han hade tänkt sig (antagligen Adam, men tänkte bättre fråga än att fela :P), sedan bar det iväg och jag fick klart norr-ut direkt mot DKR, juppie :)

Väl kring DKR ville Stockholm Kontroll plötsligt börja prata Engelska vilket jag inte var helt beredd på och så kom det en lång och krånglig blob av något som jag bara lyckades uppfatta att dom ville ha mig under 1600 fot och att jag skulle hålla mig utanför Bromma. Här började stressen bli lite tung och jag var inte alls klar på vad jag borde svara på och jag minns inte vad jag svarade, men tog upp kontakten på Svenska igen och verifierade vad dom ville ha gjort. Men i sann sportslig anda så tog jag modet till och gjorde min request för att sjunka på Engelska i alla fall, vilket gick bra :)

Ajja, kunde gått bättre, men något har jag nog lyckats lära här,,, och min lösning på problemet blir att vara mer beredd på att byta språk nästa gång :) När jag sedan började närma mig ”hemma” så hade jag missat att avsluta mina komunikationer med SE-KEO, inte bra och det ska jag tänka på nästa gång,,, men jag är ju rätt van vid hur vi pratar i okontrollerad luft, och där brukar man inte läsa tillbaka klareringar… så,,, här finns det rum för förbättring… :)

Dagens resultat då? Jo 1 timma blocktid till Skavsta och 50 min hem, så 1.8 timmar EK idag, tackar :)

Nästa pass har jag inte bokat in än, men ska försöka få tag på Kicki i helgen och kolla om hon vill sanktionera en till EK runda. Denna runda skulle gå mot Norrköping för en ”fullstop utan uppehåll” (alltså typ det jänkarna kallar för ”Taxiback” i sina bloggar, landa, taxa till början på banan och starta). Efter Norrköping skulle jag ta mig uppåt Örebro för att få njuta lite av utsikten… Sedan är det upp till Hässlö för en fullstop med fika och skriva in mig i deras liggare, sedan är det ”hem” till Barkarby… Kommer kännas konstigt att lämna Västerås med flyget för att sedan behöva åka tåg tillbaka igen… vad gör man inte för lite flygtid? :P

Tyvärr ska Sven iväg på semester igen, men skulle vara hemma igen om någon vecka,,, så jag hoppas Kicki har tid nu :) Skulle vara rätt skönt att bli klart om ett tag… men det är nog en bit kvar tills dess… *drömmer*

När jag är klar ska jag ta mig ner till Kalmar, förhoppningsvis med min tvilling och Jessica :),… och så hoppas jag att du kan komma å säga hej på omvägen tillbaka, Tommy :)

Och sist så ville jag säga att jag spelade in en filmsnutt igen, lite taxi nere på Skavsta och hemvägen… ska försöka klippa till och ladda upp dom någon gång snart :)… Och jag ville inte ha kameran på påväg ner för jag kände att jag nog skulle ha lite lagom mycke att tänka på då, utan att ha en kamera i ansiktet, vilket nog var ett klokt beslut… Tyvärr så vart landningen på Barkarby långt ifrån lika bra som den på Skavsta,,, men eftersom det inte finns någon film som tyder på något annat så får ni anta att landningen på Skavsta var perfekt *big grin*…

och -DAMN!, jag har fått landa ensam på Skavsta, SKAVSTA :D, bland ”the big boys”- :)

4 Responses to “EK flyg till ESKN Skavsta”

  1. juli 30th, 2009 at 05:44

    Bosse says:

    Nästa steg blir väl till att göra en kortflygning till ”the big boys” på Bromma.
    Då hinner du inte mer än starta innan du ska landa. ;-)

  2. juli 30th, 2009 at 08:35

    Sven says:

    =D

  3. juli 31st, 2009 at 08:02

    Tommy says:

    Ah shit det låter härligt.

    EK och lite nav… dessutom till en lite större flygplats. låter kul!

  4. augusti 14th, 2009 at 22:36

    PPL-A Flygcertifikat » Blog Archive » Laddat upp filmer, EK långnav 1 says:

    […] Start ifrån Skavsta, 09-07-29 […]