PPL-A Flygcertifikat

Att skaffa flygcertifikat

Flower

Långnav till Norrköping och Västerås

YESS! Det blev av idag :D

Tänkte att jag skulle börja med det jag kommer på nu som gick mindre bra…

Kärran var lite slö idag, värmen kan nog ha varit bidragande, typ hög tryckhöjd, men det gick åt nästan 2500 RPM för att komma upp över 85 knop i början, men allt eftersom värmen sjönk mot kvällen blev den piggare och piggare, så det var nog värmen, men motorn gav rätt RPM så vitt jag kunde se. Ska jag beskriva känslan så vore det nog mer som om propellern var trött… Men efter att ha avfärdat det som en showstopper (men jag var lite extra paranoid första 30 minutrarna) lyckades jag få tag på Stockholm kontroll tidigare än vad jag gjorde förra gången, men denna gång hade jag ju i alla fall något att skylla på :)

Sedan såg jag på en video ifrån starten att jag hade börjat glida av banan efter start från Barkarby…

När Hjälmaren började närma sig insåg jag att -damn- jag har nog ingen flytväst med dig, ingen som jag kände till i alla fall, så jag bad att få stiga till 4500 fot (1000 fot högre) för att få lite mer marginal om olyckan skulle vara framme, vilket gick bra (jag var ju i G-luft ändå…, men rätt ska vara rätt). Så till nästa gång, kom ihåg flytväst. Jag kom i alla fall på, precis som jag var påväg att ta väskan och gå, att Kicki skulle få sanktionera flygningen i mitt EK-bevis.

När jag lämnade Barkarby var jag ca 30 min sen. Även Hässlö lämnade jag 10 minuter efter önskad avfärdstid, måste bli mer effektiv.

Under debrefingen ringde Stockholm Kontroll och undrade om jag hade krachat, H*LV**ES. Jag hade glömt avsluta min färdplan. Det ska jag inte heller göra om. Det känns som det varit en hel del ”ska jag inte göra om” nu, men det kanske är för att jag kommer på fler saker som jag gjort fel.

Nog om det dåliga, över till resten :)

Vägen ifrån Norrköping upp till Hässlö var dragen förbi Finspong. Vägen ifrån Finspong mot Brevens bruks kyrka var något av en ödeschock, nästan… Det kändes bra konstigt att inte ha någon navigeringshjälp mer än Norrköpings NDB fyrar att vända tillbaka mot om jag skulle komma vilse. Uppåt, en bit senare, började dock Örebros NDB ge utslag, då bytte jag över till Västerås NDB som också vaknat, som backup.

När jag närmade mig Kvicksund (används ofta som inpasseringspunkt mot Stockholm TMA när man ska in mot Hässlö) roppade tornet upp och berättade att en Vampire nyss startat och var påväg mot mitt håll i hög fart, dock på lägre höjd. Tornet tyckte att jag skulle hålla lite extra uppsikt (samt att det kunde finnas segelflyg ifrån Eskilstuna i närheten) men jag sig ingen kärra susa förbi förens en minut senare när ett svart litet kors syntes i horisonten över vänster vinge. Efter några sekunder dock var han på väg mot mitt håll, så det var en ära att få dela luften med dig, vem du nu än var :).

Nere på Hässlö var det full fart och det var inte helt lätt att hitta rätt, men efter en extra titt på baksidan av bladet ifrån Svenska Flygfält klarnade det upp, fick taxa av vid Cesar vilket betydde att jag i stort sätt hade klubben rakt för nosen, så jag ställde mig brevid den röda hangaren, hoppas det var rätt :P Efter parkeringen vart den en snabb fika med Pär och Sebastian, sedan var det dags att röra sig mot planet igen, då träffade jag även Mathias. Även Göran (prov-vakten) var där, så kul att träffa folk jag känner/är bekant med. Sedan var det raka vägen mot Barkarby, via LNA, 3000 ft.

När jag passerat LNA visar det sig att det tornat upp lite regn kring Stockholmsområdet. Mot Stäksön når även regnet fram till mig, först bara lite lösa droppar. Blev lite osäker på om det var något extra att tänka på när det regnade så fuskade och roppade upp Kicki, bromsa inte efter landning och var försiktig med sidrodret på marken vart svaret. Vet inte om det är så att man inte får bromsa alls eller om man bara ska ta det lugnt tills hjulen fått grepp. Jag har i alla fall inget minne av att man inte får använda bromsar på våt bana, men att man ska se till att dom inte är till vid sättning… ska försöka komma ihåg att kolla det lite mer noga någon gång.

Landningen har jag för mig var rätt okay på Barkarby, ska kolla (och kanske lägga upp) ett klipp ifrån den sen,,, vem vet :P Men jag tycker att jag nog svängde liiiite för tidigt mot final så det vart inte perfekt. För att göra det lite krångligare så var det bana 06 (Bana 24 är marginellt lättare, har nog kört mer åt det hållet), och så regnade det, eller hade… minns inte.

Sedan var målet att ställa kärran bredvid SE-KEO på gräset vilket inte alls blev så bra, jag ställde mig lite väl snett och jag var nära på att tycka att det fick duga, men icke, rätt ska vara rätt. Upp på asfalten och nästan en piruett senare så stod vi snyggt bredvid KEO. Kunde ha stått en meter närmre, men nu fanns det marginal :)

Vet inte riktigt vad jag ska säga, ”OMFG” VAD UNDERBAR DAG JAG HAFT :) Det här tål att göras om. Det som inte blev bra/perfekt  får bli bättre nästa gång och det som vart okay/bra får bli bättre. Jag är i alla fall jättenöjd med dagen, men som alltid ska man aldrig sluta lära.

Dagens lärdom nr. 1 blir nog i alla fall; AVSLUTA FÄRDPLAN, och nr. 2 blir BEHÖVS FLYTVÄST?.

Nu ska jag gå och nanna, ska se om jag hinner fixa upp något kort imorgon under tågresan/lunchen, annars hoppas jag att det trillar in något under helgen. ”Åter till verkligheten”

ps. Dagens dåliga beslut var att ha långbyxor på förmiddagen, det var väldigt varmt när jag kom ut till klubben, väl i luften var det behagligt :) ds

5 Responses to “Långnav till Norrköping och Västerås”

  1. augusti 5th, 2009 at 04:29

    Tommy says:

    Ah…låter som en riktigt najs dag!

    Jag har det bekvämt eftersom jag flyger i en kontrollzon hela tiden. Där avslutar tornet min färdplan när jag landar.
    Men jag har för säkerhets skull lagt in en checkruta för färdplanen i på mitt kneeboard A5.
    http://pilotdreams.se/jumpseat/2009/06/29/forberedelse/

    Är ju så lätt att glömma…

    Blir så sjukt sugen på att flyga när jag läser dina goa lång nav:ar…. Vill upp!

  2. augusti 5th, 2009 at 07:23

    Sven says:

    Jo, jag hade skrivit ner att jag skulle avsluta färdplanen på driftfärdplanen första lång-navet, men missade det denna gång… lätt hänt med väldigt dåligt :P

    Om ”sjukt sugen”: Du ska se att du är där snabbare än du tror :P

  3. augusti 5th, 2009 at 07:45

    Bosse says:

    De missar man gör i början försvinner mer och mer när nervositeten släpper och man känner sig säkrare med flygningen.
    Ta med flytväst när du ska till Gotland eller åLand, då kan den vara bra o ha, och är även ett måste. Över insjöarna klarar du dig utan.

  4. augusti 6th, 2009 at 09:20

    Sven says:

    Hoppas det, ska försöka ha det nedskrivet på min driftfärdplan nästa gång… Och när skolningen är över ska jag byta bort KSABs VFR driftfärdplaner mot något som är effektivare för mig (antagligen fulhack i excel…)

  5. augusti 14th, 2009 at 22:42

    PPL-A Flygcertifikat » Blog Archive » Laddat upp filmer, EK långnav 2 says:

    […] Snuttar ifrån andra EK långnaven, Barkarby-Norrköping-Hässlö-Barkarby, 09-08-04. […]