PPL-A Flygcertifikat

Att skaffa flygcertifikat

Flower

Instrument och maxvikt

Blev maxvikt idag trots allt… Men bara 3/4 delar. Ska hem och räkna lite för den sista 1/4 delen… Sedan bockades det av 1/2 pass instrument ”Sväng till angivet + stigning, plané”, hela instrument ”låg fart + rep, demo av grundinstrument”, hela instrument ”rep samt VOR/ADF” och 1/4 instrument ”branta svängar + onormala lägen”.

Nästa pass är inplanerat på tisdag (förutsatt att jobbet säger ja…) och då blir det ett dubbelpass som först ska börja som en EK repetition och sedan bli DK instrument. Efter det är ett pass bokat på onsdag nästa vecka (igen, förutsatt att jobbet säger ja) och då blir det mer instrument. Förutsatt att det går bra så är instumentpassen klara och då kanske det kan bli dags för en utcheckning för att få gå på uppflygning, men det förutsätter ju att allt gått bra… :P

Till nästa gång ska jag läsa igenom kapitel 21 i elevhandboken igen för det var ett tag sedan.

Dagens pass gick till så att vi träffades i Akalla och jag fick skjuts ut till Barkarby, där ute pratades det lite om väder och vind (bildligt talat, d.v.s. skitsnack :D). När det var dags att ta sig ut till planet frågade Sven om en Ingmar ville följa med som barlast, vilket han inte hade något emot… så det blev en tung start och stall varnaren tjöt ett par ggr när vi kommit upp kring 50 ft. Utöver att vi var tunga hade vi rak sidvind vilket inte direkt bidrog till en brantare stigning, men vi kom upp och på tvärvinden var det dags att dra ner brillorna (”foggles”) och Sven började kasta ur sig direktiv. Instrumentflygningen gick lite sådär så dagens pass var väll kanske inte jättebra för självförtroendet, men kul var det och vi kom ju trots allt fram… Dagens route tog oss upp till Nortälje där jag lyckades blåsa två inflygningar (fick ta av mig brillorna på 400 fot) då jag kom in både för högt och för snabbt, tredje gången fick jag göra en normal inflygning och vi lyckades komma ner och göra våran studs. Jag tror att banan var kring 600 meter vilket betyder att det var ganska tight. När vi väl var påväg upp i luften igen var det åter lite tvivelaktig stigprestanda vilket betydde att vi inte hade jättemycke till övers mellan däck och trädtoppar (dock hade vi garanterat minst 50 ft, men runt Barkarby är vi rätt bortskämda…)…

Åter mot Barkarby var det ner med brillorna och så fortsatte det ett tag. Måste tilläggas att det var rätt stressigt i föregående moment och det var länge sedan jag blev så här kissnödig :P, men det gick bra ändå… :P På hemvägen blev det två ”onormala lägen” och utöver det var finns det nog inget att säga. När vi var på inflygningen kring Barkarby igen så fick det på första försöket, men kom nog in lite högt igen… men vi kom ner och jag tycker nog faktiskt att landningen var en av dom bättre, en bit in på banan p.g.a. utgångsläget för den visuella biten, men sättningen vart faktiskt mjuk och fin, vill jag minnas i alla fall…

I början kändes det lite ovant också att ha en åskådare till utöver läraren, men Ingmar satt så tyst där bak så jag glömde bort att oroa mig efter ett tag :P

Nu ska jag plugga lite General Knowledge eller kolla lite balans för KEO,,, hej så länge…

ps. ser fram emot att komma hem till dig, Jessica :)

Comments are closed.