PPL-A Flygcertifikat

Att skaffa flygcertifikat

Flower

Trafikvarv

Idag hade jag igentligen tänkt köra ett EK-rep pass, det som jag skulle gjort i tisdags, men vädret ville sig inte riktigt. Som den optimist jag (ibland) är så ringde klockan 07.30 och jag rullade iväg till tåget som skulle gå kring 9. När tåget nästan är i Stockholm får jag ett SMS av Kicki som inte trode att vädret skulle hålla för dagens övningar men jag (optimisten) tyckte att det ändå kunde varit värt att ta sig ut till Barkarby så vi bestämde att vi skulle höras kring 11 istället.

När klockan började närma sig 11 visade TAFen att vädret skulle bjuda på SCT040 någon gång mellan 11.00 och 13.00 (lokal tid) så jag skickade ett nytt SMS om att jag visst trode att vädret skulle bli bättre så vi bestämde att vi skulle ses kl 12.

Lite efter 11 hade jag kommit ut till Barkarby och bestämde att tiden var mogen för en daglig tillsyn. Maskinen, KEO, mådde jättebra men var lite törstig men jag tänkte att Kicki nog inte skulle tycktea att regelverket tillät att jag taxade ner och tankade över telefon, så det blev till att lata sig i klubbstuga några minuter.

Tjugo i tolv (ca.) kom Kicki ut och jag berättade att det behövdes soppa men att jag i övrigt var klar så tyckte hon att jag skulle tanka och sedan parkera kärran så att jag kunde hoppa ut och sticka iväg så fort molnen tillät…. men EK rep verkade det inte bli utan dagen fick bjuda på 0,8 timmar EK studsar istället. Det var nog bra för kändes att det var ett tag sedan jag nött bedömningar…

Började med två ”vanliga” studsar och hoppade sedan över till bedömningar. I det första varvet hade jag överskattat KEOs lust att flyga så jag kom in lite kort så jag drog på och gick om. De övriga varven gick rätt bra, hade kunnat ha 5 knop mer över tröskeln (hade nog kring 60… istället för 65…) men jag ville prova på och jag hade ju handen på gasen ifall det inte skulle vilja sig helt rätt.

Innan passet hade jag precis lyssnat på en podcast där dom pratade om hur kontrollanterna i USA gör för att visa eleverna att är noga med höjd och fart. När kontrollanten vet att eleven befinner sig på ett läge kring varvet där han/hon inte når fram så drar han gasen och frågar ”aha, å vad gör du nu då?”.. Jag hade inte blivit glad om någon gjort så mot mig idag, måste nog tänka lite på det till nästa gång.

Jag borde ha gjort en motorlandning utan klaff också, men det hade jag ingen tanke på att göra när jag väl satt där… får bli nästa gång.

Tyvärr kan inte Kicki något nästa vecka och jag har inte hört något ifrån Martin, men annars får jag ju förhoppningsvis flyga lite måndag den 31a… :D

Sedan fick jag reda på att jag måste göra ett tekniskt prov på PA28an som jag inte gjort än, ska försöka få det gjort någon gång nästa vecka, eller om jag får gå tidigt den 31a… jättetidigt :P För flygpasset börjar 17.00…

Nästa gång jag tar med kameran ska jag försöka komma ihåg att sätta den på oändligt fokus… och jag glömde fota cockpiten idag… Kommer någon annan gång ;)

Nu är jag snart i Enköping, i Västerås blir det sushi och sedan ska jag hjälpa Jessica att flyttstäda ;). Ska försöka hinna klippa ihop dagens filmsnuttar också.

Comments are closed.