PPL-A Flygcertifikat

Att skaffa flygcertifikat

Flower

Flygtur till Karlskoga

Jag och Per tog en ”bensträckare” mot Örebro i Katanan vilket visade sig bli en flygtur till Karlskoga och tillbaka, ena gången norr om Örebro och andra gången söder. Det var en underbar men kall dag idag, tur att det finns kupévärme på marken och karbinvärme i luften…

Vägen gick ifrån Västerås mot Arboga via Frövi, Nora, Karlskoga, norr om Laxå, öst om Åsbro, PELIT, TORVA, Kviksund och VIKHUS.

När vi passerade Nora skymtade vi lite berg norr ut som vi åkta bort för att titta på, sedan fortsatte vi ner mot Karlskoga. När vi kommit fram ifrån det tak som Örebro TMA (antagligen stängt? för de svarade inte på radio) drog vi på och steg till 6300 fot, sedan började det gå långsamt (300 fot/min). Väl där uppe kom vi på att det nog var dags att vrida om till QNE (STD, 1013,2(5), 29,92, kärt barn har många namn) vilket gav oss 6500 fot istället. Nu hade vi en kurs mot nord-ost vilket betyder att vi inte följde halvcirkel regeln, men vi stannade inte kvar på höjden så länge utan påbörjade en simulerade nödplané över Hjälmaren för att visa Per hur ”hal” Katanan är, så vi sjönk ner mot 2000 fot. Vid 4000 ft kom jag på att det nog inte var så bra att köra motorn på tomgång med risk för överkylning så vi fällde in klaffen och fortsatte som en motorplané istället.

Väl tillbaka vi fältet körde vi en studs (vilket tyvärr även hade lite studs, men jag är ju rätt ny på maskinen än…) för att sedan avsluta med en bedömning, vilket gick rätt bra, fast jag tyckte att det skulle blivit en för sen sättning så det blev pådrag. Det hade gått att landa men det är ju halt på banan så kan man undvika att bromsa är det ju en fördel, då är pådrag bättre ;).

När vi var i höjd med Örebro började det spraka lite i radion, sedan kom det ord, vi hör visst Johannisbergs radio på rätt långt avstånd…

Dagens flygtur var mycket avkopplandes, jag flög och Per navigerade, vilket var skönt då jag kunde njuta och koncentrera mig på vad som hände i och utanför flygplanet, skitkul! Och så fick Per öva på att navigera ;)

Jag såg idag att Katanan har en accelerometer inklämd i ena hörnet på instrumentbrädan, det kan bli kul att undersöka den mer sen…

Två timmar och 25 minuter i luften vart det idag (2,6 timmar blocktid), och med Katanans lägre timpris känns det helt överkomligt :)

Katanan är, tycker jag, en väldigt skön maskin att åka i, den är lite tight, men inte omänskligt liten. Det blir helt enkelt lite mer kärlek i cockpiten ;) Jag sitter i alla fall väldigt bra i kärran, lite bökigt att komma åt saker man har i baksätet dock, men med lite teamwork går det prima :)

Nu ska jag se om jag kan få upp lite bilder här, sedan är det vila som gäller. Är det fint väder imorgon är det en navigeringstävling inbokad.

2 Responses to “Flygtur till Karlskoga”

  1. januari 25th, 2010 at 07:00

    Tommy says:

    Grymt sköna bilder!

    Kul att se dina Zulu in action också!

  2. januari 25th, 2010 at 09:31

    Sven says:

    Dom är nice, nu måste jag bara sola lite i sommar så jag inte är så blek ;)