PPL-A Flygcertifikat

Att skaffa flygcertifikat

Flower

Byigt

Hade tänkt köra trafikvarv i Pa28 idag och för sällskaps skulle frågade jag en vän om han ville vara barlast, sagt och gjort blev planen att jag skulle plocka upp honom på Hässlö klockan 11.

Väl ute på fältet började problemen trilla in, IZG hade en anmärkning som ännu inte var avskriven. Tänkte att det var bäst att fråga mekanikarna som raskt bokade av den. Nu stog IZG flygbar men längst in i hangaren. Eftersom jag tillhör det latare, och snålare, släktet bytte jag till Katanan istället.

Nu var det dags för mer strul, hangar-porten hade frusit fast så jag fick leta rätt på något att använda som hävarm, men sedan gick det bra att öppna porten :)

Sedan visade det sig att Katanan behövde tankas och självklart var det 2-3 dm snö kring UL tanken…

När tankningen var klar trillade den största showstoppern in, det var visst dags att ploga banan, jävlar, tänkte jag… Men han som körde snöslungan stannade till och frågade om jag ville sticka iväg innan dom började jobba på själva banan… Yess! Så efter en walkaround var det bara att hoppa i kärran och taxa ut.

Vinden skulle idag ligga på ca 13 knop, men varierade lite från METAR till METAR med en rätt stor sidvind, inget problem tänkte jag och började rulla…

”Windcheck bla bla bla 18 kt gusty 23 kt” – *dunns* *dunns* *dunns*

10 minuter senare gled ”Maracas Almgren” in över tröskeln på Hässlö med låten ”Popcorn” framförd av stallvarnaren, opps det var visst lite blåsigt idag =D

Nåja, Jag och Feffe tog en kort fika i hopp om att vädret skulle bli bättre, vilket det även verkade bli. Efter att en ”heads-up” om att det kanske skulle vara lite skumpigt gick vi ut och gjorde maskinen i ordning, sedan bar det av…

… 600 ft, ”det här känns ju faktiskt lugnare”, … 900 ft *dunns* 800 ft… och så något i stil med ”Nehepp, vill du fortsätta ändå?” och det ville han, så upp bar det.

En timma orkade vi hålla på med en tur upp mot Surahammar, väst mot Köping och söder till Hjälmaren för att sedan återvända till Hässlö för ytterliggare en fika, i väntan på att snöröjningen skulle bli klar på Johannisberg.

Vi fick klart till väntläge West 1000 eller lägre, med betoning på ”lägre” vilket inte gav något alternativ än att ligga mitt i det värsta ovädret med typ 16 kt gusty 26… och Katanan är ett _lätt_ flygplan :P Hade inte velat sitta i en motorseglare idag ;) det skumpade rätt bra där :P

Slutligen fick vi klar inflygning bana 01. Då vädret var som det var hade vi lite marginal i farten på väg ner, dryga 70 istället för 60 och på kort final dunkade vinden till med 10 knop extra för att lagom över tröskeln dra sig tillbaka så stallvarnaren tjöt och vi gled något under den vita bågen på ca 2 meters höjd, men full gas och lite lätt ner med nosen så gick det bra ändå, Katanan är ju väldigt snäll ändå, för det mesta ;)… men vi tappade över 15 knop på under en sekund i alla fall… men men, sättningen blev rätt okay ändå…

Så blev det lite mer fika i väntan på att Johannisberg skulle öppna igen och NOTAM sa att det skulle vara färdigt till 15, lokal tid. Något efter 15 skiljdes vi åt och jag gick ut mot VR för att göra mig i ordning. Halvvägs till kärran får jag SMS från Göran om att fältet inte var öppet än… snacka om timing ;) 2 minuter senare hade jag nog inte märkt meddelandet… … så det var ju bara att gå in till Hässlös klubbstuga igen och vänta, och se ovädret komma glidandes. TAFen varnade om 4Km sikt och lätta snöskura och träden ett par kilometer bort började bli mjölkiga, attans! En halvtimma senare var snöröjningen fortfarande inte klara och vädret blev ännu sämre…

Ytterliggare 30 minuter senare var dom fortfarande inte klara, men dom hade i alla fall lämnat banan så det skulle nog vara lugnt att ta sig hemåt igen så jag började lite sakta göra mig i ordning, 16:25 lyckades jag komma iväg :) Och det var inte en ända snömaskin i sikte så det blev raka vägen hem. Det hade lugnat sig lite, men det var fortfarande skumpigt så jag tog det lugnare i varvet och drog ut medvinden något för att få lite mer svängrum… Och så äntligen var man hemma :)

Men… så klart var porten lite bökig att få igen ordentligt och det tog nästan 15 minuter att hacka bort all is som låg i vägen… Sen var det raka spåret in i klubbstugan, och den här gången hade jag lite flyt, lyckades pricka in en buss mot stan rätt så perfekt :)

Jag har funderat lite på hur jag skriver, jag tycker att det ofta låter lite negativt, och det är ju egentligen inte meningen, men när allt går som det ska är det inte alltid det finns så mycket att prata om… Just i dag fanns det moment i flygningen som faktiskt var lite jobbiga, när det känns som att flygplanet bestämmer istället för jag, men det är nog mest för att jag inte är van. Mycket av mitt skolflygande har varit på våren och hösten när det är relativt lugnt… Undrar dock om man skulle införa en till post i flygdagboken, brevid PIC (Pilot-In-Command), som heter AIC – Aircraft-In-Command =)

Och ja, jag är en lite fisflygare som tycker om vindstilla, soliga, dagar utan termik :) Men resten kommer nog med tiden =)

Dagens flygningar blev i alla fall 10+60+10 ”intensiva” minuter :) Och hur det än låter i texten så hade jag en underbar tid och jätteroligt :D… även fast det är roligare att skriva om det som inte är så bra ;)

Jag lyckades inte fota något idag, jag hade full fokus på att flyga, men jag ska försöka få tag på något kort som Feffe kanske tog…

Väl hemma, ”hem-hemma”, har jag även hämtat upp min nya dator som jag så klart har massa bilder på, men får se om jag lägger upp några här… ”mmm, pc!”, ”mmm, windows 7” och ”bläää massa bloatware” :) Jag satt nog i över en timma och avinstallerade saker jag inte ville ha kvar…

Ajja, nu får det vara nog, och det är sedan länge läggdags,,, 03:20… så… Hej så länge :)

Comments are closed.