PPL-A Flygcertifikat

Att skaffa flygcertifikat

Flower

Flygning 090215

Lite låga moln över Hässlö men helt okay kring Johannisberg.

När vi började rulla ut mot väntplatsen trillade en annan kärra in mot banan och Stefan tyckte att vi skulle rulla ut efter dom och göra en snabb motoruppkörning på banan. När vi stog på väntplatsen medans den andra kärran landade var det en räv som sprang rakt över banan, framför det landandes flygplanet…

Det var lite skumpigt efter att vi lyft kring 700-900 fot, men jag är nog lite kräsen också…

Dagens övning var lite mer om stall och vikning vilket gick rätt okay, inte bra och inte dåligt… Måste tänka på att ge höger pedal när jag ger mer gas. Nästa moment var stall i branta svängar och här ska jag tänka på att släppa av belastningen (höjdrodret) innan motskevningen. Och generellt så ska jag tänka på att inte gasa så mycke när nosen pekar mot marken vid utgång ur stall utan att peka ner med nosen och bara ge lite gas och att kring 60 knop gå över mot planflykt och ge fullgas och därefter börja stiga tillbaka.

Sedan ska jag också tänka på att inte dra upp nosen för snabbt för då kan det bli en belastningsstall istället (sekundär stall)

Vad gick inte så bra idag då? Missade att plana ut på 3000 fot en gång och kom upp i ca 3200, senare skulle jag svänga till 180 grader för att inte flyga in i molnen men det blev nog närmare 200-210 grader för jag tittade nog mer på molnen än på kursgyrot… Inte bra det häller… Sedan skulle jag kolla efter en kärra som precis startade från bana 05 och tyckte att jag kanske såg en som stog på bankanten, så tyckte Stefan att banan nog var lite längre bort och att dom redan var av ifrån marken,,, hur skulle jag veta att det som såg ut som en landningsbana inte var det när allt är lika vitt? BLÄ! Men men, hade jag kommit lite närmre så hade jag sätt att det var något annat,,, men ändå.

Sedan var det påväg hem och vi skulle göra en studs och gå, det blev i alla fall en studs och sedan gå… Och lite slirande på banan… Lite besvikelse där då. Så var vi uppe i luften igen och nu var det rätt mycke moln kring 600 fot, så vi körde ett lägre trafikvar på 500 fot vilket jag då tycker är lite obehagligt… Försök två blev det ingen studs i alla fall, men Stefan satt brevid bredvid och tyckte att jag skulle upp mer med nosen mest hela tiden, ska se om jag kan lyckas bättre nästa gång…

Sedan så är det två checklistor att memorera, landingschecklistan och checklistan för efter landning.

Landingschecklistan

  • Förvärme till
  • Blandning rik
  • Bränslepump till
  • Autopiloten från
  • Bränslekran lämplig tank

Sedan så är det 90 knop på medvinden och 1 steg klaff när man är i jämnhöjd med tröskeln. 80 knop och 2 steg klaff på basen och sedan 70 knop och 3 stek klaff på finalen och ta in en glidbana som skulle få oss att plantera kärran strax innan tröskeln, här är det även bra att gå över till tomgång om så inte redan är fallet. Över tröskeln är 65 knop målet och en utplaning mot planflykt på någon meters höjd för att sedan sjunka sista biten långsamt och straxt över marken göra en fullt utvecklad stall. Kan detta tänkas stämma? Sedan är det då en mjuk inbromsning (om det behövs bromsas?) för att sedan direkt lämna banan. Efter banan är fri så ska man berätta för tornet att man landat och för Johannisberg att banan är fri och sedan över till nästa checklista.

Checklistan efter landning

  • Klaff in
  • Förvärme från
  • Bränslepump från
  • Transponder standby
  • Tiden

Övriga funderingar

För beräkning av flygtid kontra mängden soppa så drar våra skolplan 36 liter i timmen, vilket då ska motsvara ca 10 galons. Har man då 15 gal i ena och 10 gal i andra tanken räcker detta för 2,5 timmar.

Att tänka på, lägsta höjd för en brant sväng brukar vara 1500 fot

Att tänka på, att prata lite högre och att artikulera för SQ brukar tysta ner mig lite då och då =(

Fick känna på rodrena idag när man ligger kring 40 knop i en stall, väldigt lite som händer och det som händer typ pendlar fram.

Landing lights bör användas kring klubbfältet då bränslepumpen används och det antingen är lite mörkt eller dålig sikt.

Och Stefan kan nog inte köra nästa helg, då blir det 2 veckor till nästa pass igen då =(

Comments are closed.