PPL-A Flygcertifikat

Att skaffa flygcertifikat

Flower

Repetion och EK bedömning

Idag blev det repetition av stall, ”vikning”, branta svängar och flygning i låg fart vilket gick sådär. Jag har rätt lätt att titta på instumenten istället för horisonten när jag gör branta svängar…

Efter repetitionen så gjorde vi en studs och en bedömning, sedan hoppade Kicki av och jag rullade bort till väntplatsen, varvade ner lite och stälde sedan upp och startade, bana 24.

För att komma in i EKt blev det några varv med studs och gå och sedan blev det ett par bedömningsvarv… En av bedömningarna kändes inte bra och jag var osäker på om jag skulle komma fram på och när jag började tumma på farten och jag hade en liten bit kvar kändes det bättre att dra på och gå runt… Hade kanske kommit fram, men bättre att dra på tidigt än att riskera säkerheten… Hade kommit fram till gräset innan banan men resten var jag osäker på… Kunde ju ha stöttat också men det kändes bättre mentalt bättre att gå runt, bättre en gång förmycke än en gång för lite :)

Kicki ett kort på starten och ett på någon av landningarna, ska försöka lägga upp dessa sen :)

ILG var lite tjurig på att komma igång idag, var nog lite kallare… Gav 2 snapsar och gjorde 3 försök och sedan fick den 3 snapar till och då kom den igång hur fint som hällst :) Fick köra bort till tanken själv igen…

Tips: ta inte nytt grepp med hand nr 2 utan att strypa flödet först när du tankar… Fick typ 1 dl soppa på vingen, opps, det gör vi inte om igen :)

Är rätt nöjd med dagen men jag kunde skött radion bättre, var lite mycke frågor till Kicki när jag körde själv… Men man ska ju lära av sina misstag :)

Blev 1,0 med Kicki och 0,8 solo. Totalt 1,8 om man inte orkar räkna :) har totalt 1,6 PIC nu :)

Nu är jag snart i Västerås, om vädret tillåter har jag bokat ett pass med Sven imorgon :)

Ahh, och idag ville maskinen lyfta precis sådär mjukt vid första starten :)

2 Responses to “Repetion och EK bedömning”

  1. april 22nd, 2009 at 08:05

    Tommy says:

    Härligt!!

    Kul med lite bilder också! Gillas mkt!

    Helt rätt att dra på och gå om. Bättre att få rutin på det direkt, än att ens fundera på om det går. Better safe than sorry…juh… :-)

    1.6 PIC… vill ha! :-)
    Är bara uppe i 1.9 Dual….

  2. april 22nd, 2009 at 12:17

    Sven says:

    Mjo, jag tar häldre ett extra varv och överlever landningen så jag kan berätta om det ;)… Hade gått att stötta också, men jag tror att det är nyttigt att gå runt så man inte blir rädd för det senare :)

    När du kommer igång sen så ska du se att timmarna rullar in ;) Hur känns det än så länge då? Själv är jag inte van vid turbulens och blir fortfarande lite spänd av det :P… och jag tror att jag kommer skola i mer än 45 timmar =/ har kvar kring 20 timmar tills jag har mina 45,,, och av dom ska minst 8 vara EK,,, blir nog lite tight ;)